کد مطلب:44386
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:13
ازدواج فرزندان حضرت آدم و حوا چگونه انجام گرفته است ؟
دربارهء ازدواج فرزندان چند قول وجود دارد:
1 برادر و خواهر با هم ازدواج كردند. مؤيدش آيهء (1 سورهء نساء است : .
اگر از جنس غير آن دو بودند, مي بايست بفرمايد: از آن دو و از غير آن ها مردان و زنان بسيار منتشر ساخت .
در برخي از احاديث اهل بيت آمده : اين ازدواج ها مباح بوده , زيرا هنوز حكم تحريم ازدواج برادر و خواهر نازل نشده بود.
بديهي است ممنوعيت يك كار بسته به اين است كه از طرف خداوند تحريم شده باشد.
چه مانعي دارد كه ضرورت ها و مصالح ايجاب كند در زماني مطلبي جايز باشد و بعداً تحريم گردد.(1)
در كتاب احتجاج طبرسي از حضرت امام سجاد7نقل مي كند حضرت ضمن گفتاري كه جريان ازدواج هابيل با خواهر قابيل , هم چنين ازدواج قابيل با خواهر همزاد هابيل را براي يك مرد قرشي شرح مي داد,آن مرد عرضه داشت , آيا برادر و خواهر با هم آميزش كردند؟! حضرت فرمود: آري .
قرشي , اين كاري است كه امروز مجوس انجام مي دهند! حضرت : بلي مجوس بعد از آن كه خداوند اين عمل راحرام كرد, مرتكب آن شدند.
سپس فرمود: اين مطلب را انكار مكن , چه آن كه روش الهي بر اين جاري شده است .(2)
2 يكي از برادران با حوريه و ديگري با اجنه ازدواج كرد. مؤيد اين قول روايات است كه صراحت دارند: پسران آدم با خواهران خود ازدواج نكردند.
اين نظريه به دو دليل قابل قول نيست : يكي اين كه سند اين دسته روايات ضعيف است و نمي توان به آن اعتمادنمود. ديگر اين كه در احاديق متعارض , حديثي را بايد پذيرفت كه موافق ظاهر قرآن باشد. همان طوري كه گفتيم دستهء اول موافق با كتاب اللّه است . بنابراين بايد آن را پذيرفت .(3)
3 احتمال ديگراين كه فرزندان آدم با بازماندگان انسان هاي پيشين ازدواج كرده اند, زيرا طبق رواياتي حضرت آدم و فرزندانش اولين انسان هاي روي زمين نبودند. شايد بتوان كاوش علمي را مؤيد اين نظر دانست , چون طبق نظريهء آنان احتمالاً نوعي انسان از چند ميليون سال قبل در كرهء زمين زندگي مي كرده است , در حالي كه از نظرتاريخي زمان زيادي از پيدايش حضرت آدم نمي گذرد.
طبق اين نظريه مي توان پذيرفت كه پيش از آدم انسان هايي ديگر زندگي مي كردند كه هنگام پيدايش حضرت آدم در حال انقراض بودند و فرزندان آدم با باقي ماندهء يكي از نسل هاي پيشين ازدواج كردند. اما همان گونه كه گفتيم اين قول با ظاهر آيهء يك سورهء نساء چندان سازگار نيست .(4)
(پـاورقي 1.الميزان , ج 4 ص 239ـ 245 تفسير نمونه , ج 3 ص 246
(پـاورقي 2.علامه طباطبايي , الميزان , ج 4 ص 249
(پـاورقي 3.همان ; نمونه , ج 3 ص 247
(پـاورقي 4.نمونه , ج 3 ص 247 با تلخيص .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.